Carpal boss

Inleiding:

Carpal Boss is een aandoening waarbij er aan de bovenzijde van de pols extra bot is gegroeid. Deze aangroei gaat uit van het 2e en/of 3e gewricht tussen de handwortelbeentjes en de middenhandsbeentjes. De zwelling aan de bovenzijde van de pols wordt wel eens verward met een ganglion.

Meestal geeft carpal boss geen klachten. Soms kunt u last hebben van:

• Strekpezen die over de zwelling ‘klikken’
  • Milde tot erge pijn hebben aan de pols. Dit is vooral het geval als u de pols herhaaldelijk belast, zoals bij timmeren of het spelen van tennis of golf.
  • Bewegingsbeperkingen

Voorbereiding:

Voor het vaststellen van de diagnose stelt de handchirurg vragen en verricht hij lichamelijk onderzoek. Vaak maken we op de polikliniek direct een röntgenfoto. Daarop is carpal boss meestal goed zichtbaar.

Tijdens het eerste consult ziet een van de handchirurgen. Hij/zij zal het onderzoek doen en een diagnose stellen. Is er aanvullend onderzoek nodig, dan kan dat in de meeste gevallen direct gedaan worden. De handchirurg bespreekt met u de behandelmogelijkheden en stelt een behandelplan op.

Carpal boss kunnen we op verschillende manieren behandelen.

Conservatief

Therapie met behulp van rust, een brace en/of ontstekingsremmers kan een goed resultaat geven. Soms is er een injectie met corticosteroïde nodig om de klachten te verminderen. Als dit niet helpt en de klachten zodanig zijn dat ze het normale dagelijks leven in de weg staan, kan een operatie uitkomst bieden.

Operatief
Tijdens de operatie wordt al het extra botweefsel aan weerszijden van het gewricht verwijderd, tot er alleen gezond bot en kraakbeen zichtbaar is. Mocht er ook een ganglion zijn, dan wordt deze ook weggehaald.

Na de operatie kunt u een drukverband krijgen, echter in sommige gevallen zal de pols tijdelijk geïmmobiliseerd worden met gips, waarna al snel een afneembare spalk wordt gemaakt bij de ergotherapie. Tevens zal er handtherapie plaatsvinden.

Mochten de klachten en de zwelling onverhoopt toch terugkomen, kan een gewrichtsartrodese een oplossing zijn. Hierbij wordt het 2e en/of 3e gewricht tussen de handwortelbeentjes en de middenhandsbeentjes vastgezet. Na het vastzetten van het gewricht wordt de pols een aantal weken geimmobiliseerd met gips en een afneembare spalk die de vingers vrij laten. Tevens wordt er gestart met handtherapie.

Na de behandeling:

Handtherapie is een combinatie van fysiotherapie en ergotherapie. De fysiotherapeut helpt u met oefeningen om uw hand weer sterk en soepel te maken. De ergotherapeut maakt spalken om de hand te ondersteunen. Vaak is alleen handtherapie al genoeg om uw klachten te verminderen. Wordt u geopereerd, dan volgt daarna altijd een intensief traject van handtherapie.

Bij elke handoperatie, ook bij een operatie om carpal boss te verwijderen, kunnen complicaties voorkomen zoals een bloeduitstorting, wondinfectie en de vorming van stug littekenweefsel. Het chirurgisch verwijderen van de carpal boss gebeurt heel nauwkeurig, zodat gevoelszenuwen, de strekpezen of het gewricht niet beschadigd worden. In enkele gevallen kan het gevoel over de handrug soms tijdelijk verstoord zijn als een gevoelszenuw beschadigd raakt.

De belangrijkste complicatie is dat, ondanks de ingreep, het gewricht pijn blijft doen. Dit komt meestal door de vorming van littekenweefsel en is meestal van tijdelijk aard. Maar het kan ook komen doordat het gewricht teveel beschadigd was. We zien echter ook vaak dat door het teruggroeien van het botweefsel weer dezelfde klachten terugkomen ,Een zeldzame complicatie in de handchirurgie is dystrofie. Neemt u bij klachten gerust altijd contact met ons op.