Zenuwletsel

Een diepe verwonding of snee in de handpalm of de palmzijde van pols of vingers kan de buigspieren/pezen en de nabijgelegen zenuwen en bloedvaten beschadigen. De plastisch chirurg kan dit zenuwletsel vaak operatief herstellen. De tijd die nodig is voordat het gevoel weer teruggekeerd is, kan wel tot een jaar oplopen. Het kan zijn dat in deze periode revalidatie bij de handtherapeut nodig is.

Er lopen drie grotere zenuwen naar de hand, die het gevoel en een deel van de beweging van de vingers verzorgen. In de hand splitsen deze zenuwen zich verder op, er gaan twee gevoelszenuwen naar elke vinger toe. Als door een scherpe verwonding een zenuw beschadigd raakt, krijgt u in het verloop van die zenuw een doof of tintelend gevoel. Bij meer stompe verwondingen is soms de zenuw slechts ‘gekneusd’ en herstelt het spontaan weer, maar als de zenuw volledig doorsneden is herstelt dit niet vanzelf. Het kan zijn dat dit operatief moet worden hersteld. Uw plastisch chirurg zal door lichamelijk onderzoek vaststellen of u geopereerd moet worden.

Onder plaatselijke verdoving (alleen operatiegebied), regionale verdoving (waarbij alleen de hand of hele arm wordt verdoofd) of algehele verdoving (narcose) wordt het zenuwletsel hersteld. Welke verdovingsmethode wordt gebruikt, is afhankelijk van de grootte en ernst van de wond.

Tijdens de behandeling zoekt de plastisch chirurg de zenuwuiteinden op, en deze worden aan elkaar vastgehecht. Zenuwen kunnen het beste binnen drie weken hersteld worden. Als door een verwonding een stuk van de zenuw verdwenen is, is het soms nodig om ergens anders van het lichaam een stukje zenuw weg te halen, een zenuw-transplantaat. De wonden worden weer gehecht, en u krijgt dan een drukverband, soms een gips, en een mitella.

Een gehechte zenuw kan wel een jaar de tijd nodig hebben voordat het gevoel terugkomt. Hoe jonger de patiënt, hoe beter en sneller het herstel. Soms komt het gevoel niet of niet helemaal terug. Vaak is het nodig om via de handtherapeut een revalidatietraject met spalkbehandeling te volgen. De plastisch chirurg zal dit met u bespreken. Gedurende die revalidatie wordt u begeleid en geïnstrueerd door een handtherapeut, die zeer intensief bij uw nabehandeling betrokken is. Een handtherapeut is een fysiotherapeut of ergotherapeut die deskundig is op het gebied van hand-­ en onderarmletsels. Deze behandeling is noodzakelijk voor een goed eindresultaat.

Na iedere operatie bestaat er een risico op een nabloeding of infectie. Door nauwkeurig en steriel te werken, wordt dit risico minimaal gehouden. Wanneer er na de operatie sprake is van toenemende pijnklachten, zwelling, roodheid van de wond of koorts, dan raden wij u aan contact op te nemen met de polikliniek. Bij enige twijfel zullen wij u adviseren om te komen.
Mocht er iets in de avonduren of in de weekenden voorvallen, dan kunt u altijd contact opnemen met de spoedeisende hulp van ziekenhuis Bernhoven. Er is altijd een dienstdoend plastisch chirurg bereikbaar.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, littekenklachten, het opengaan van de wond of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.