Skiduim

Een skiduim ontstaat door beschadiging van het gewrichtsbandje tussen middenhandsbeentje en het eerste kootje van de duim. Dit wordt meestal veroorzaakt door een trauma van de duim, waarbij de duim zijwaarts omklapt. Dit gebeurt als de duim ergens achter blijft hangen, zoals bij sport of een ongeval. Door de pijnklachten en soms instabiliteit van de duim kunt u niet meer goed functioneren.

Afhankelijk van de oorzaak zal er een röntgenfoto gemaakt worden. Soms ontstaat er namelijk een breukje in het gewricht. Afhankelijk van het lichamelijk onderzoek kunt u eerst behandeld worden met een duimgips. Ook kan het zijn dat u geopereerd moet worden. Dan moet het losgetrokken stukje bot of het losgescheurde gewrichtsbandje weer vastgezet worden. Vaak zult u dan ook nabehandeld worden met een gipsspalk.

De operatie van een skiduim kan poliklinisch (op de poliklinische behandelkamer) of via een dagopname (op de operatiekamer) uitgevoerd worden.

Voor een operatie op de operatiekamer moet u altijd nuchter zijn. Voordat u geopereerd wordt heeft u een gesprek met de anesthesioloog. Deze arts is verantwoordelijk voor de verdoving of narcose en zal met u de gang van zaken bespreken.

Voor een operatie op de poliklinische behandelkamer (plaatselijke verdoving) hoeft u niet nuchter te zijn.

Geef voor de behandeling aan uw arts door welke medicijnen u gebruikt en welke operaties en ziektes u heeft doorgemaakt. Soms moeten medicijnen voor een operatie gestopt worden, bijvoorbeeld in het geval van bloedverdunners. Daarnaast verhoogt roken de kans op een infectie aanzienlijk. Stopt u 6 weken voor een operatie met roken dan is dit risico duidelijk kleiner.

De operatie van een skiduim duurt ongeveer 30-45 minuten en wordt onder lokale verdoving, een verdoving van de hele arm of algehele narcose verricht. Er wordt een strakke bloeddrukband om de arm gedaan, waardoor er tijdelijk geen bloed uit de wond kan komen. Hierdoor kan er veilig en secuur geopereerd worden.

Er wordt meestal een snee aan de zijkant van het duimgewricht gemaakt. Hier wordt het losgescheurde gewrichtsbandje gehecht. Als er sprake is van een breuk kan het zijn dat er schroefjes of metalen pinnetjes gebruikt moeten worden om dit stukje op de goede plek te houden, totdat het weer vastgegroeid is. De huid wordt gehecht, meestal met een niet oplosbare hechting. U krijgt een gipsspalk om de hand en onderarm en een mitella. Afhankelijk van de benodigde operatietechniek moet de duim tot mogelijk 6 weken lang in het gips. Na de behandeling mag u dezelfde dag naar huis.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane hand of pols dragen!

Na de behandeling van een skiduim moet u rekening houden met de volgende zaken:

• Na de ingreep mag u niet zelf autorijden, zorg er dus voor dat iemand u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de hand de ‘s-nachts hoger te leggen op een kussen.
  • Heeft u veel pijn na de operatie dan kan door de zwelling het verband te strak zitten. Probeer het verband wat losser te maken als u veel last heeft. Normaal is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Na ongeveer twee weken komt u terug voor een gipswissel en zo nodig het verwijderen van de hechtingen. De nabehandeling loopt altijd via de handtherapeut.

De revalidatie neemt in totaal gemiddeld drie maanden in beslag.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, littekenklachten, het opengaan van de wond of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.