PT Artrose

Inleiding:

PT artrose (ook wel pisotriquetrale arthrose genoemd) is een van de wat zeldzamere oorzaken van pijn aan de ulnaire zijde (pinkzijde) van de pols. De pijn is houdingsafhankelijk en neemt toe na belasting. PT artrose ontstaat door een versleten kraakbeen tussen twee botjes van de pols: het os triquetrum en het os pisiforme. Het pisiforme bot is een soort groot uitgevallen sesambeentje. Het bevindt zich in het verloop van een van de buigpezen van de pols.

Meestal is de oorzaak de normale slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden. Maar ook overbelasting door werk of sport kan voor vervroegde slijtage zorgen.

Voorbereiding:

Uw wordt eerst gezien door onze handchirurg. Deze stelt u vragen en doet een onderzoek van de hand. Soms moeten er foto’s gemaakt worden. Bij lichamelijk onderzoek blijkt dat er pijn is bij het bewegen van deze botjes ten opzichte van elkaar. Op een röntgenfoto is te zien dat de gewrichtsspleet tussen het pisiforme botje en het triquetrum botje vernauwd is, en/of dat zich aan de randen van het gewricht haakjes vormen.

Conservatief:

Het spalken van de pols, rust nemen en/of een injectie met corticosteroïden kan tijdelijk helpen. Na de operatie krijgt u twee weken gips. Daarna start u met handtherapie.

Operatief:

Het weghalen van het pisiforme botje geeft vaak een goede pijnstilling, maar kan soms leiden tot instabiliteitsklachten van de pols.

Bij elke operatie, ook na een operatie aan artrose in het PT gewricht van de pols, kunnen complicaties optreden, zoals bijvoorbeeld een nabloeding, wondinfectie, wondgenezingsproblemen of CRPS (dystrofie). Deze complicaties komen gelukkig zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden.

Omdat de zenuw die het gevoel aan pink en ringvinger vlakbij loopt, kan deze reageren of onder druk komen te staan door littekenweefsel, wat weer klachten geeft.

Het herstel kan tot 1 jaar duren