Peesletsel

Een diepe verwonding of snee in de handpalm of de palmzijde van pols of vingers kan de buigspieren/pezen en de nabijgelegen zenuwen en bloedvaten beschadigen. De plastisch chirurg herstelt dit peesletsel operatief. De tijd die nodig is om de pees weer volledig te kunnen belasten, duurt ongeveer drie maanden. In deze periode is revalidatie bij de handtherapeut nodig. Op deze pagina leest u hier meer over.

Wat zijn buigpezen?

De spieren die de vingers buigen, bevinden zich in de onderarm en worden buigspieren genoemd. De buigspieren zijn in staat de vingers te buigen door middel van smalle pezen waarmee de spier verbonden is met het bot van de vingers. De buigpezen ontspringen ongeveer halverwege de onderarm uit de buigspieren. De duim heeft één lange buigspier, de vingers hebben ieder twee lange buigspieren.

Afbeelding 1: Spieren in de onderarm worden middels pezen verbonden met de vingers.

We spreken bij een vinger van een oppervlakkige en van een diepe buigpees, omdat de oppervlakkige pees over de diepe pees loopt. De oppervlakkige pees zit vast aan de handpalmzijde van het middelste vingerkootje en buigt het basisgewricht en het middengewricht van de vinger.

De diepe pees zit vast aan het eindkootje van de vinger en buigt alle drie de gewrichten van de vinger. Pezen worden in de vinger omgeven door een buigpeeskoker. Om de vinger goed te kunnen buigen, is het belangrijk dat beide pezen ten opzichte van elkaar gemakkelijk bewegen. Ook is het van belang dat zij soepel door de buigpeeskoker glijden. Na een verwonding is de soepelheid van bewegen en glijden aangetast.

Hoe ontstaat een peesletsel?

Een diepe verwonding of snee in de handpalm of de palmzijde van de pols of vingers kan de buigspieren/pezen en de nabijgelegen zenuwen en bloedvaten beschadigen. Wanneer de pees doorgesneden wordt, schieten de twee uiteinden als elastiek bij elkaar vandaan. Omdat veel (snij)verwondingen ontstaan terwijl de vingers gebogen zijn (bijvoorbeeld bij het grijpen van een scherp voorwerp), komen de losse peesuiteinden nog verder bij elkaar vandaan te liggen als de vingers weer gestrekt worden. Wanneer de beide buigpezen van de vinger doorsneden zijn, kan de vinger niet meer zelfstandig buigen.

Afbeelding 2: Buigpeesletsel

Klachten

Het uiteinde van de pees is soms voelbaar in de handpalm of in de vinger en zwelt gedurende de eerste dagen op. Dit kan de resterende functie van de vinger beperken.

De operatie en genezing van een peesletsel

Als er sprake is van een peesletsel, moet dit operatief worden hersteld. Onder plaatselijke verdoving (alleen operatiegebied), regionale verdoving (waarbij alleen de hand of hele arm wordt verdoofd) of algehele verdoving (narcose) wordt het peesletsel hersteld. Welke verdovingsmethode wordt gebruikt, is afhankelijk van de grootte en ernst van de wond.

Tijdens de behandeling zoekt de plastische chirurg de peesuiteinden op en deze worden aan elkaar vastgehecht. Pezen kunnen het beste binnen drie weken hersteld worden. Soms wordt er gekozen om een pees later te herstellen. Dit kan zijn vanwege een wondprobleem of omdat de tijd van herstel niet goed is (peesletsels ouder dan een week).

Bij peesletsel zijn er in principe drie verschillende operatiemogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat de plastisch chirurg de twee gescheurde peesuiteinden weer aan elkaar hecht. Deze techniek is meestal mogelijk wanneer het peesletsel door een ongeluk is veroorzaakt. De tweede mogelijkheid is dat de plastisch chirurg de gescheurde pees aan een gezonde pees op een andere plaats in de hand hecht. De derde mogelijkheid is dat de plastisch chirurg een gezonde pees verplaatst uit de arm of hand en deze hecht aan het afgescheurde peesuiteinde. Bij een peesletsel veroorzaakt door reuma wordt meestal gebruik gemaakt van de twee laatste genoemde operatietechnieken. De arts zal in overleg met u besluiten welke operatievorm voor u het meest geschikt is.

Na de operatie krijgt u een gipsspalk. Soms worden er hechtdraadjes door de nagel geregen (dit is voor de latere spalkbehandeling).

Pezen bestaan uit levende cellen en bindweefsel. Wanneer de doorgesneden uiteinden van de pees weer bij elkaar gebracht zijn, begint het genezingsproces vanuit de pees zelf, maar ook vanuit het omliggende weefsel. Dit proces veroorzaakt in meer of mindere mate littekenweefsel in het wondgebied.

De vorming van dit littekenweefsel kan veel problemen veroorzaken. Er kunnen verklevingen tussen de oppervlakkige en de diepe buigpees ontstaan of tussen de buigpezen en de koker daaromheen. Als er te veel littekenweefsel ontstaat, kunnen de pezen ten opzichte van elkaar en/of binnen de buigpeeskoker niet meer voldoende glijden. Daardoor kan de vinger niet meer volledig gebogen of gestrekt worden. Om deze problemen te voorkomen is het een vereiste dat u zelf zeer actief bent in de revalidatieperiode na de operatie. Wanneer er redenen zijn dat dit niet kan, moet u dit aangeven bij de plastisch chirurg.

Revalidatie

De tijd die nodig is om de pees weer volledig te belasten, duurt ongeveer drie maanden. Gedurende de hele revalidatieperiode wordt u begeleid en geïnstrueerd door een handtherapeut, die zeer intensief bij uw nabehandeling betrokken is. Een handtherapeut is een fysiotherapeut of ergotherapeut die deskundig is op het gebied van hand-­ en onderarmletsels. Deze behandeling is noodzakelijk voor een goed eindresultaat.

Na de operatie heeft u een gipsspalk van de plastisch chirurg gekregen. Snel daarna zal de handtherapeut een spalk met elastiekjes maken om de revalidatie te starten (zie afbeelding 3).

Na drie maanden is het herstel nog niet klaar. U kunt waarschijnlijk de hand weer redelijk gebruiken. Het volledige herstel kan soms jaren duren. Ook zijn er soms nieuwe operaties nodig om bijvoorbeeld een pees los te maken. De mobiliteit van de hand zal nooit meer terugkomen op het oude niveau. Ook kunnen er blijvende klachten ontstaan zoals een vermindering van gevoel in de vinger, of een koude hand of vinger.

Afbeelding 3: Regelhaakje, elastiekje en achterspalk.

Resultaten

In de meeste gevallen zijn de resultaten goed, maar regelmatig komt het voor dat de oude bewegingsfuncties niet volledig terugkomen na de operatie en de revalidatieperiode. Soms kan het zijn dat de maximale strek­ of buigfunctie beperkt blijft; dit kan eventueel worden verbeterd door spalken. Als dit geen verbetering geeft, dan kan door een operatie worden geprobeerd de verklevingen van de pees met de omgeving los te snijden. In enkele gevallen is een ‘reconstructieoperatie’ van de pees noodzakelijk.

Na iedere operatie bestaat er een risico op een nabloeding of infectie. Door nauwkeurig en steriel te werken, wordt dit risico minimaal gehouden. Wanneer er na de operatie sprake is van toenemende pijnklachten, zwelling, roodheid van de wond of koorts moet u contact met ons opnemen. Bij enige twijfel adviseren wij u om te komen. Mocht er iets in de avonduren of in de weekenden voorvallen, dan kunt u altijd terecht op de spoedeisende hulp van ziekenhuis Bernhoven. Er is altijd een dienstdoende plastisch chirurg bereikbaar.

Andere complicaties kunnen zijn: Het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, krachtverlies, littekenklachten, het opengaan van de wond, snel terugkomen van de aandoening, pijnklachten of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.

Heeft u na het lezen van deze tekst nog vragen of wilt u meer informatie, dan zal de plastisch chirurg u tijdens zijn spreekuur graag te woord staan. Het kan handig zijn uw vragen van tevoren op papier te zetten.