Injectie met Depomedrol

U krijgt of heeft zojuist een injectie gekregen met Depo-Medrol.
Depo-Medrol is een ontstekingsremmer (corticosteroïd). Door deze middelen vermindert pijn, zwelling en stijfheid. Soms wordt er ook een middel met een verdovend effect aan toe gevoegd.

Het middel wordt gebruikt voor ontstekingen in de hand en pols die het gevolg zijn van overbelasting, slijtage of littekenvorming. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij een hokkende vinger (trigger-finger), het Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) en pijnklachten in de hand.
De injecties worden ook gebruikt voor littekens die rood, pijnlijk zijn of jeuken. Ook worden ze gebruikt voor zenuwpijnen bijvoorbeeld na een operatie. Het heeft een dempende werking op pijnlijke zenuwen en versoepelt littekenweefsel.
Het middel heeft meestal pas effect na 1 of een paar weken. Verbeteringen kunnen optreden tot 8 weken na de injectie. De injectie zal bij 6 of 7 op de 10 mensen een verbetering veroorzaken.

U hoeft na een injectie geen rust te houden. U heeft geen beperkingen.

Na de behandeling mag u meteen naar huis. Soms kan u pijnklachten hebben waardoor het lastig is een voertuig te besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt. U kunt door de injectie soms pijnklachten krijgen. Deze kunnen een paar dagen aanhouden. Neem zo nodig  pijnstillers.
Het kan een aantal weken duren voordat u een verbetering ervaart. Ook kunnen klachten op den duur weer terugkomen. Injecties kunnen herhaald worden maar vaak is dit beperkt tot 3 keer.

Soms heeft het middel geen effect. Als het Depo-Medrol te dicht onder de huid komt kan de huid er dunner van worden of er kan een deuk ontstaan, dit komt gelukkig bijna niet voor.

De hoeveelheid die ingespoten wordt is bij onze behandelingen laag. Toch kunnen er soms bijwerkingen optreden: warmte gevoel, gejaagdheid of een bloeduitstorting. Een allergie is heel zeldzaam.

Wel is bekend dat het middel bij suikerpatiënten de suiker kan ontregelen. Dit gebeurt met name bij mensen die insuline gebruiken. Ook is het middel minder goed werkzaam als u suikerziekte hebt.