Cubital Tunnel Syndroom

Uw plastisch chirurg heeft bij u een cubital tunnel syndroom geconstateerd. Dit betekent dat er een zenuw klem zit ter hoogte van de elleboog. Dit veroorzaakt tintelingen in de vingers (de pink en een deel van de ringvinger), krachtverlies in de hand en soms pijnklachten. Vaak is een zenuwgeleidingsonderzoek (EMG) nodig om aan te tonen dat de zenuw klem zit. Dit wordt gedaan door een neuroloog. Deze beklemming kan verholpen worden met een operatie onder plaatselijke verdoving.

Voor een operatie onder plaatselijke verdoving hoeft u niet nuchter te zijn.

Geef voor de behandeling aan uw arts door welke medicijnen u gebruikt en welke operaties en ziektes u heeft doorgemaakt. Soms moeten medicijnen voor een operatie gestopt worden. Dit kan het geval zijn bij bloedverdunners. Daarnaast verhoogt roken de kans op een ontsteking aanzienlijk. Stopt u 6 weken voor een operatie met roken dan is dit risico duidelijk kleiner.

De operatie van een cubital tunnel syndroom duurt ongeveer 30 minuten en wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Bij plaatselijke verdoving wordt het operatiegebied verdoofd via één of twee injecties.

Via een snee bij de elleboog wordt de ruimte rond de zenuw vergroot. De zenuw kan nu weer normaal functioneren, waardoor pijnklachten snel verdwijnen. De tintelingen kunnen soms nog lang aanhouden. Soms kan het maanden duren voordat deze tintelingen verdwijnen. In ernstige gevallen wordt de operatie alleen uitgevoerd om nog verdere verslechtering te voorkomen.

Na de ingreep wordt de huid gehecht en u krijgt een drukverband om de elleboog. U krijgt een mitella om de arm hoog te houden.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane arm, hand of pols dragen!

Na de behandeling moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag met een verband geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de arm de s’nacht op een kussen te leggen.

Hebt u veel pijn na de operatie dan kan door zwelling het verband te strak zitten. Probeer het verband wat losser te maken als u veel last heeft. Normaal is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Na drie dagen mag u zelf het verband verwijderen. U kunt nu gewoon douchen. Op de wond kunt u een pleister plakken.

Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd.

Het kan meerdere maanden duren voordat alle klachten van het cubital tunnel syndroom verdwenen zijn (krachtverlies, pijnklachten, etc.). We adviseren u om de eerste zes weken geen zware arbeid of sport te verrichten waarbij u uw arm belast.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, krachtverlies, littekenklachten, pijnklachten of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals zenuw of bloedvaten.