Ectropioncorrectie

Ectropion wordt op oudere leeftijd meestal veroorzaakt door veroudering van de weefsels van het ooglid, waardoor horizontale verslapping optreedt. Het is ook mogelijk dat de afwijking wordt veroorzaakt door een tekort aan huid als gevolg van huidziekten of littekens, en door zwelling als gevolg van een infectie of een tumor.

Een ectropion is cosmetisch storend, omdat de rode binnenzijde van het ooglid zichtbaar is. Vaak is ook het oog geïrriteerd omdat het minder goed sluit. Ook kan het oog gaan tranen. Dit komt doordat het afvoerkanaaltje van de traanwegen (aan de neuskant in het onderooglid) geen contact meer maakt met het oog.

Een consult voor een ectropioncorrectie

Tijdens het eerste consult komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft: welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, de mogelijke risico’s en de nazorg. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de behandeling en de periode erna.

Tijdens dit consult bekijkt de plastisch chirurg of u een geschikte kandidaat bent voor een ectropion correctie. Hij zal vragen naar uw gezondheid, uw medische achtergrond en welke medicijnen u gebruikt. Ook zal de plastisch chirurg vragen wat uw wensen en verwachtingen zijn. Hij kan dan aangeven of de ingreep aan die verwachtingen kan voldoen.
Voor de behandeling worden er foto’s gemaakt voor in uw medisch dossier.

De behandeling wordt op de poliklinische behandelkamer onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. De verdoving voelt alsof er water in uw oog loopt en is niet pijnlijk. Van de ingreep zelf voelt u niets..

Wanneer het ectropion wordt veroorzaakt door verslapping kan dit verholpen worden door het ooglid strakker te zetten, soms in combinatie met inkorten van de weefsels aan de binnenkant van het ooglid. Dit gebeurt met een operatie onder plaatselijke verdoving die 30 minuten duurt. Het is niet altijd mogelijk een perfect resultaat te krijgen; hoe langer de afwijking bestaat hoe moeilijker de correctie is.

Wanneer het ectropion veroorzaakt wordt door een gebrek aan huid is het soms nodig huid aan te vullen. Dit gebeurt door de huid onder het ooglid aan te vullen met een huidtransplantaat (uit het bovenooglid, uit het andere bovenooglid, of van achter het oor).

Na de behandeling  moet u rekening houden met de volgende zaken:

• Na de ingreep mag u zelf geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om uw hoofd de eerste nacht hoger te leggen op een kussen.

U krijgt het advies om na de ingreep, de oogleden, de dag van de ingreep elk uur tien minuten te koelen. Zo worden zwellingen en bloeduitstortingen aanzienlijk minder.

Tijdens de eerste week na de operatie komt er wat afscheiding uit het oog. Dit is ingedroogd wondvocht uit de wond in de buitenooghoek. Dit is niets om u zorgen over te maken en het wijst niet op infectie (infectie komt na deze operatie vrijwel nooit voor). Voorzichtig deppen met lauw water is voldoende om afscheiding en korsten te verwijderen.

Vaak blijft de buitenooghoek de eerste weken na de operatie gevoelig. Dit wordt geleidelijk minder. Het meest voorkomende probleem na correctie van ectropion is dat de operatie wel een aanzienlijke verbetering oplevert, maar geen volledig normale situatie.

Napijn en herstel

De napijn is voor elke cliënt anders. Meestal volstaat paracetamol. De herstelperiode verloopt verder pijnloos. Net als bij elke andere chirurgische ingreep heeft het behandelde gebied tijd nodig om te herstellen.

U kunt er vanuit gaan dat u ongeveer een week niet representatief bent. De meeste mensen dragen een zonnebril wanneer ze naar buiten gaan. De roodheid trekt meestal na een aantal weken weg. Alleen bij een dunne huid blijft roodheid langer zichtbaar, soms tot zes maanden.

Net als bij de meeste chirurgische ingrepen bestaat het risico van een allergische reactie op de verdovingsvloeistoffen, desinfecteermiddelen of pleisters. Ook kan, ondanks het feit dat er steriel gewerkt wordt, er een infectie ontstaan. De kans hierop is echter klein, namelijk 1%. De oogleden worden nooit exact gelijk, maar de plastisch chirurg zal dit wel proberen te bereiken. Door de veroudering van de oogleden zullen deze op den duur weer zakken.

Soms is er sprake van een gestoorde wondgenezing of een nabloeding. Dit hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het resultaat. De kans dat het oog beschadigd wordt, is bij een ectropion correctie uiterst gering.

Resultaat

Een ectropion correctie maakt vaak een groot verschil, zowel functioneel als cosmetisch. Het resultaat is na het wegtrekken van de zwelling en bloeduitstortingen al goed te beoordelen. Toch duurt het nog een paar maanden voordat het definitieve resultaat zichtbaar is.
Tijdens de eindcontrole worden foto’s gemaakt die aan uw medisch dossier worden toegevoegd.