Talgkliercyste / Atheroomcyste

In uw huid zitten duizenden kliertjes die talg maken. Soms raakt een talgklier verstopt. Dan zwelt deze op tot een bolletje vol talg. Dit noemen we een talgkliercyste of atheroomcyste.

Een talgkliercyste kan geen kwaad. Het komt vooral voor op het hoofd, de nek en de rug.

Een verstopte talgklier kan ontstoken raken. De zwelling wordt groter, rood, warm en doet pijn. Als er een ontsteking is zal de cyste niet worden weggehaald. Eerst zal de infectie weg moeten zijn. Pas dan is het mogelijk de cyste mooi in zijn geheel te verwijderen.

Een consult voor een talgkliercyste

Tijdens het eerste consult komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft. Welke methode voor u het beste is. Welk resultaat u mag verwachten. De mogelijke risico’s en de nazorg. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de behandeling en de periode erna.

De plastisch chirurg zal vragen naar uw gezondheid, uw medische achtergrond en welke medicijnen u gebruikt.

De behandeling wordt op de poliklinische behandelkamer onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Van de ingreep zelf voelt u niets.

Let op: Wij verzoeken u de dag van de ingreep geen dagcréme, geen make-up te dragen.

Het verwijderen van een talgkliercyste duurt ongeveer 5 tot 20 minuten. De plastisch chirurg tekent welk klein deel van de huid weggehaald zal worden in combinatie met de cyste. Vervolgens wordt een verdovende vloeistof met adrenaline ingespoten. De adrenaline zorgt ervoor dat het bloeden wordt beperkt.

Er zal altijd worden geprobeerd om de cyste in zijn geheel te verwijderen, soms gaat de cyste kapot. Dit is niet erg.

Na de behandeling  moet u rekening houden met de volgende zaken:

• Na de ingreep kunt u zich even niet lekker voelen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om uw hoofd de eerste nacht hoger te leggen op een kussen.
  • De hechtpleister mag u na 5 dagen verwijderen. U mag met een hechtpleister (vanaf een dag na de operatie) gewoon douchen.

Na ongeveer één week (gezicht) tot twee weken (lichaam) worden, indien nodig, de hechtingen door de assistente verwijderd.

Napijn en herstel

De napijn is voor elke cliënt anders. Meestal volstaat paracetamol. De herstelperiode verloopt verder pijnloos. Net als bij elke andere chirurgische ingreep heeft het behandelde gebied tijd nodig om te herstellen.

Net als bij de meeste chirurgische ingrepen bestaat het risico van een allergische reactie op de verdovingsvloeistoffen, desinfecteermiddelen of pleisters. Ook kan, ondanks het feit dat er steriel gewerkt wordt, er een infectie ontstaan. De kans hierop is echter klein, namelijk 1%. Wanneer er na de operatie sprake is van toenemende pijnklachten, zwelling, roodheid van de wond of koorts, dan raden wij u aan contact op te nemen met de polikliniek. Bij enige twijfel adviseren wij u om te komen.

Soms is er sprake van een gestoorde wondgenezing of een nabloeding. Dit hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het resultaat.

Resultaat

Het resultaat is na het wegtrekken van de zwelling en bloeduitstortingen al goed te beoordelen. Toch duurt het nog een paar maanden voordat het definitieve resultaat zichtbaar is en het litteken volledig gerijpt is.