Oorlelcorrectie

Cosmetiek (niet-verzekerde zorg)

Er kunnen verschillende redenen zijn dat u iets aan uw oorlel wilt laten doen. Door het jarenlang dragen van zware oorbellen kunnen de gaatjes ver uitgerekt zijn. Bij het ouder worden kunnen ook vaak de oorlellen wat groter worden. Soms zijn ze altijd al aan de grote kant geweest en zou u ze graag willen laten verkleinen. Wat uw wensen ook zijn, onze plastisch chirurgen kunnen elke hersteloperatie uitvoeren. En daarna kunt u gewoon weer uw lievelingsoorbellen dragen.

Het corrigeren van een oorlel is een relatief kleine ingreep. De oorlellen kunnen verkleind worden, uitgescheurde gaatjes kunnen worden gehecht en uitgerekte gaatjes kunnen we herstellen. Door middel van een kleine ingreep kan ook uitstekende oorlel dichter naar het hoofd worden gebracht.

De ingreep wordt uitgevoerd op de poliklinisch behandelkamer onder plaatselijke verdoving. U krijgt een kleine injectie in de oorlel en u voelt daarom van de ingreep zelf dus niets.
Bij een compleet uitgescheurd oorgaatje verwijderen we eerst een klein beetje weefsel. De uiteinden van de huidflapjes worden vervolgens aan elkaar gehecht. Gaatjes die te groot geworden zijn, kunnen door middel van hechtingen worden verkleind.
Bij een oorlelverkleining haalt de chirurg een stukje huid weg aan de voorkant van de oorlel, tegen uw wang aan, waar altijd al een plooitje zit.van de oorlel. We hechten de wondjes met een dunne hechtdraad.

Na de behandeling worden de oorlellen afgeplakt met pleisters om de wondjes te beschermen. U kunt na de behandeling meteen weer naar huis en het dragen van een beschermende hoofdband na de ingreep is bijna nooit nodig.
Heeft u last van pijn, dan kunt u paracetamol gebruiken. Na een week komt u bij de assistente terug om de hechtingen te laten verwijderen.

Na de behandeling moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U kunt zich na de ingreep niet goed voelen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • De littekens kunnen verkleuren onder invloed van UV-licht. Daarom is het verstandig de oorlellen in de eerste maanden na de ingreep goed in te smeren met een hoge SPF voordat u naar buiten gaat.

Wilt u na de ingreep opnieuw gaatjes laten schieten, dan adviseren wij u om enkele maanden te wachten zodat het weefsel volledig kan herstellen en weer stevig genoeg is. Onze chirurgen zullen altijd proberen het litteken op een zo onopvallend mogelijke plaats te maken. Vlak na de ingreep kunnen de littekens nog duidelijk zichtbaar zijn. Na enkele maanden worden de littekens lichter van kleur en vallen ze nauwelijks nog op. Uw oorlellen hebben dan ook de vorm die u graag wilde.

De plastisch chirurg zal duidelijk aangeven welk resultaat hij beoogt te bereiken. Het resultaat is echter niet te garanderen, omdat niet iedereen op dezelfde manier reageert op de behandeling.

Heel soms zien we vorming van hypertrofische (oftewel sterk verdikte) littekens. Ook kan het resultaat enigszins asymmetrisch zijn. Soms keert het gevoel in de huid rond het litteken niet of niet helemaal terug. Er is een zeer kleine kans dat de oorlellen langere tijd gevoelig blijven bij aanraking.

Tarieven

Oorlelcorrectie enkelzijdig, onder lokaal anesthesie
€ 675,-
Correctie ingescheurde oorlel beiderzijds, onder lokaal anesthesie