Ganglion

Een ganglion is een omkapselde holte die gevuld is met gelei. Het ganglion ontstaat vanuit een gewrichtsbandje of vanuit een peesschede. Mogelijk is overbelasting hiervan de oorzaak.  Een ganglion komt vaak voor aan de rugzijde van de pols, maar soms ook aan de binnenkant van de pols. Dit kan als cosmetisch storend ervaren worden. Een ganglion kan ook klachten veroorzaken, zoals een bewegingsbeperking of pijn. Ganglions zijn met een operatie te verwijderen, maar ook na een operatie bestaat er een kans dat ze terugkomen.

Afhankelijk van de ernst van uw aandoening zal de operatie poliklinisch (op de poliklinische behandelkamer) of via een dagopname (op de operatiekamer) uitgevoerd worden. Een ganglion wordt vrijwel altijd onder lokale verdoving verwijderd.

De ingreep om een ganglion te verwijderen duurt ongeveer 20 minuten. Via een incisie wordt het ganglion verwijderd. Soms moet ook een stukje bot weggehaald worden als dit de oorzaak van het ganglion is. Daarna wordt de huid gehecht en krijgt u een drukkend verband voor drie dagen. Indien nodig krijgt u ook een mitella. U mag dezelfde dag weer naar huis.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane hand of pols dragen!

Na de behandeling van een ganglion moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag met een verband geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de hand de s’nachts hoger te leggen op een kussen.

Na drie dagen mag u zelf het verband verwijderen en kunt u een pleister op de wond plakken. Vanaf dit moment kunt u gewoon weer douchen.

Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd door de assistente.

Het kan drie maanden duren voordat alle klachten van de operatie verdwenen zijn (krachtverlies, pijnklachten, etc.). We adviseren u om de eerste zes weken geen zware arbeid of sport te verrichten waarbij u uw handen belast.

Heeft u veel pijn na de operatie, dan zou het verband door de zwelling te strak kunnen zitten. Probeer in dit geval het verband wat losser te maken. Normaal gesproken is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.