Triggerfinger

Bij een triggerfinger (TVS) is er sprake van een ontsteking van de peesschede waardoor een verdikking van de pees en de peeskoker ontstaat.  Hierdoor kan het weer strekken van de vinger na een buigbeweging moeizaam gaan. Vaak is de plek waar de pees vastloopt pijnlijk.

De aandoening is vernoemd naar een haperende vinger, zoals de trekker van een pistool.  Mensen kunnen aanleg hebben voor deze aandoening en de klachten van een triggerfinger kunnen in meerdere vingers voorkomen. Het komt ook voor dat triggerfingers samengaan met een beknelling van een zenuw in de pols, ook wel het carpale tunnel syndroom genoemd. Een triggerfinger kan operatief verholpen worden. Soms is het plaatsen van een injectie echter voldoende.

Afhankelijk van de ernst van uw aandoening zal de operatie poliklinisch (op de poliklinische behandelkamer) of via een dagopname (op de operatiekamer) uitgevoerd worden. Een ingreep om de triggerfinger te verhelpen wordt vrijwel altijd onder lokale verdoving verricht.

Deze ingreep duurt ongeveer 20 minuten. Via een incisie wordt de peeskoker geopend. Soms moet ook de pees schoongemaakt worden. Daarna wordt de huid gehecht.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane hand of pols dragen!

Na de behandeling krijgt een drukkend verband voor drie dagen. Indien nodig krijgt u ook een mitella. U mag na de behandeling weer naar huis.

Na de behandeling van een triggerfinger moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag met een verband geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de hand s’nachts hoger te leggen op een kussen.
  • U moet vanaf de dag van de ingreep veel bewegen met uw vinger om te voorkomen dat de pees opnieuw vast gaat zitten.

Na drie dagen mag u zelf het verband verwijderen en kunt u een pleister op de wond plakken. Vanaf dit moment kunt u gewoon weer douchen.

Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd door de assistente.

Het kan drie maanden duren voordat alle klachten van de operatie verdwenen zijn (krachtverlies, pijnklachten, etc.). We adviseren u om de eerste zes weken geen zware arbeid of sport te verrichten waarbij u uw handen belast.

Heeft u veel pijn na de operatie, dan zou het verband door de zwelling te strak kunnen zitten. Probeer in dit geval het verband wat losser te maken. Normaal is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Na iedere operatie bestaat er een risico op een nabloeding of infectie. Door nauwkeurig en steriel te werken, wordt dit risico minimaal gehouden. Wanneer er na de operatie sprake is van toenemende pijnklachten, zwelling, roodheid van de wond of koorts, dan raden wij u aan contact op te nemen met de polikliniek. Bij enige twijfel adviseren wij u om te komen. Mocht er iets in de avonduren of in de weekenden voorvallen dan kunt u altijd terecht op de spoedeisende hulp van ziekenhuis Bernhoven. Er is altijd een dienstdoende plastisch chirurg bereikbaar.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, krachtverlies, littekenklachten, het opengaan van de wond, snel terugkomen van de aandoening, pijnklachten of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.

Bij een triggerfinger kan het voorkomen dat de vinger in de eerste maanden na de behandeling niet helemaal recht staat. Dit komt doordat de pees anders geleid wordt. Een scheve vinger is normaal en herstelt zich meestal vanzelf. Mocht de afwijking in de stand van uw vinger zich onvoldoende herstellen, dan wordt u verwezen naar een handtherapeut.