Mucoïdcyste

Een mucoïdcyste is een bultje op de achterkant van het laatste kootje van de vinger, dat gevuld is met een soort gelei-achtige vloeistof. De cyste ontstaat door een zwakke plek in het gewrichtskapsel van het gewricht. Soms is er sprake van een kenmerkende groeve in de nagel. Vaak is slijtage (artrose) van het vingergewricht hiervan de oorzaak. Om de mate van slijtage van het gewricht vast te stellen zal er een röntgenfoto gemaakt worden.

De cyste en de groeve kunnen als cosmetisch storend ervaren worden. Een mucoïdcyste kan ook klachten veroorzaken, zoals een bewegingsbeperking of pijn. Als een mucoïdcyste kapot gaat en het wondje gaat infecteren, bestaat er een klein risico op fijt omdat er dan een directe verbinding met het gewricht is ontstaan.

Mucoïdcysten zijn met een operatie te verwijderen, maar ook na een operatie bestaat er een kans dat ze terugkomen, omdat de onderliggende artrose niet opgelost kan worden. Als de artrose verder gevorderd is, is de enige optie om het onderliggende gewricht vast te zetten; een artrodese.

Afhankelijk van de ernst van uw aandoening zal de operatie poliklinisch (op de poliklinische behandelkamer) of via een dagopname (op de operatiekamer) uitgevoerd worden. Een mucoidcyste wordt vrijwel altijd onder lokale verdoving verwijderd.

De ingreep om een mucoidcyste te verwijderen duurt ongeveer 20 minuten. Via een incisie wordt de cyste verwijderd. Soms moeten ook kleine botuitsteeksels weggehaald worden als dit de oorzaak van het cyste is. Daarna wordt de huid gehecht en krijgt u een drukkend verband voor drie dagen. Indien nodig krijgt u ook een mitella. U mag dezelfde dag weer naar huis.

Als de artrose van het vingergewricht te vergevorderd is, zal een artrodese  uitgevoerd moeten worden.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane hand of pols dragen!

Na de behandeling van een ganglion moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag met een verband geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de hand de ‘s-nachts hoger te leggen op een kussen.

Na drie dagen mag u zelf het verband verwijderen en kunt u een pleister op de wond plakken. Vanaf dit moment kunt u gewoon weer douchen.

Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd door de assistente.

Het kan drie maanden duren voordat alle klachten van de operatie verdwenen zijn (krachtverlies, pijnklachten, etc.). We adviseren u om de eerste zes weken geen zware arbeid of sport te verrichten waarbij u uw handen belast.

Heeft u veel pijn na de operatie, dan zou het verband door de zwelling te strak kunnen zitten. Probeer in dit geval het verband wat losser te maken. Normaal gesproken is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, krachtverlies, littekenklachten, het opengaan van de wond, terugkomen van de aandoening, pijnklachten of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.