Carpaal Tunnel Syndroom

Uw plastisch chirurg heeft bij u een carpaal tunnel syndroom (CTS) geconstateerd. Dit betekent dat er een zenuw klem zit in de pols. Dit veroorzaakt pijnklachten (vooral ’s nachts) en tintelingen in de vingers (duim, wijsvinger, middelvinger en een deel van de ringvinger). Soms is een zenuwgeleidingsonderzoek (EMG) nodig om aan te tonen dat de zenuw klem zit. Dit onderzoek wordt gedaan door een neuroloog. Deze beklemming kan verholpen worden met een kleine operatie onder lokale verdoving.

Een ingreep om het carpaal tunnel syndroom te verhelpen wordt vrijwel altijd onder lokale verdoving verricht. Hiervoor hoeft u niet nuchter te zijn.

Geef aan de plastisch chirurg door welke medicijnen u gebruikt en welke operaties en ziektes u heeft doorgemaakt. Soms moeten medicijnen voor een operatie gestopt worden. Dit kan het geval zijn bij bloedverdunners. Roken verhoogt de kans op een ontsteking. Stopt u 6 weken voor een operatie met roken dan is dit risico duidelijk kleiner.

De ingreep van het carpaal tunnel syndroom duurt ongeveer 20 minuten en wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Bij plaatselijke verdoving wordt het operatiegebied verdoofd via één of twee prikjes.
Via een snee in de handpalm wordt de ruimte rond de zenuw bij de pols vergroot. De zenuw kan nu weer normaal functioneren. Pijnklachten verdwijnen meestal snel. De tintelingen kunnen soms nog lang aanhouden. Het kan maanden duren tot ook deze verdwenen zijn.
De huid wordt gehecht met een niet oplosbare hechting.

Let op: u mag tijdens de operatie geen sieraden aan de aangedane hand of pols dragen!

Na de behandeling krijgt een drukkend verband voor drie dagen. Indien nodig krijgt u ook een mitella. U mag dezelfde dag weer naar huis.

Na de behandeling van het carpaal tunnel syndroom moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag met een verband geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om de hand s’nacht hoger te leggen op een kussen.

Heeft u veel pijn na de operatie, dan zou het verband door de zwelling te strak kunnen zitten. Probeer in dit geval het verband wat losser te maken. Normaal is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Na drie dagen mag u zelf het verband verwijderen en kunt u een pleister op de wond plakken. Vanaf dit moment kunt u gewoon weer douchen en handen wassen.

Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd door de assistente.

Het kan drie maanden duren voordat alle klachten van de operatie verdwenen zijn (krachtverlies, pijnklachten, etc.). We adviseren u om de eerste zes weken geen zware arbeid of sport te verrichten waarbij u uw handen belast.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, krachtverlies, littekenklachten, pijnklachten of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuw.