Artrose van de vingers

Artrose van de kleine vingergewrichten is een veelvoorkomende aandoening van de hand. Het betreft slijtage van de middelste of eindgewrichten van de vingers. Slijtage of artrose wordt meestal veroorzaakt door zware belasting van de handen in het verleden, door werk of hobby. Daarnaast kunnen reumatische aandoeningen een rol spelen. Door de pijnklachten en soms scheefstand kunt u niet meer goed functioneren.

Soms wordt u eerst verwezen naar de handtherapeut voor ondersteunende spalkjes. Ook kan een operatie overwogen worden. Bij de eindgewrichtjes van de vingers kan het gewricht verwijderd worden. U kunt het laatste kootje dan niet meer apart bewegen, maar u heeft daar dan ook geen of minder pijn. Bij de andere vingergewrichten kan er soms kunstgewrichtje overwogen worden.

De operatie voor artrose wordt meestal via een dagopname op de operatiekamer uitgevoerd. Voor een operatie op de operatiekamer moet u altijd nuchter zijn.
Voordat u geopereerd wordt komt u voor een gesprek bij de anesthesioloog. Deze arts is verantwoordelijk voor de verdoving of narcose en zal met u de gang van zaken bespreken.
Geef tevens aan uw arts door welke medicijnen u gebruikt en welke operaties en ziektes u heeft doorgemaakt. Soms moeten medicijnen voor een operatie gestopt worden, bijvoorbeeld in het geval van bloedverdunners. Daarnaast verhoogt roken de kans op een ontsteking aanzienlijk. Stopt u 6 weken voor een operatie met roken dan is dit risico duidelijk kleiner.

De operatie duurt meestal tussen de 30-60 minuten en wordt onder een verdoving van de hele arm of algehele narcose verricht. Er wordt een strakke bloeddrukband om de arm gedaan, waardoor er tijdelijk geen bloed in het operatiegebied kan komen. Hierdoor kan er veilig en secuur geopereerd worden.

Het gewrichtje met de artrose wordt verwijderd. Vervolgens worden de botten aan elkaar gezet met pinnetjes of schroefjes, of er wordt een kunstgewrichtje geplaatst. De huid wordt gehecht met een niet oplosbare hechting. U krijgt eventueel een gipsspalk om de hand en een mitella.

Let op:  U mag tijdens de operatie geen sieraden aan aangedane hand of pols dragen!

Na een behandeling van artrose van de hand moet u rekening houden met de volgende zaken:

• Na de ingreep mag u niet zelf autorijden, zorg er dus voor dat iemand u thuisbrengt.
  • Leg s’nachts de hand op een kussen zodat deze hoger ligt.
  • Het kan zijn dat u geadviseerd wordt om een nabehandeling door de handtherapeut te starten. Dit wordt voor de behandeling tijdens het consult met de plastisch chirurg besproken.
  • Heeft u veel pijn na de operatie, dan kan door zwelling het verband te strak zitten. Probeer het verband wat losser te maken als u veel last heeft. Normaal is paracetamol voldoende voor een goede pijnstilling.

Na twee weken komt u terug voor wondcontrole en het verwijderen van de hechtingen.
Afhankelijk van de ingreep kunt u voor enkele weken gips krijgen. Zo nodig kan na enkele weken via een röntgenfoto gecontroleerd worden of de botten goed aan elkaar groeien.

Andere complicaties kunnen zijn: het niet (geheel) verdwijnen van de klachten, littekenklachten, het opengaan van de wond of beschadiging aan weefsels in het operatiegebied zoals de zenuwen of bloedvaten.