Bovenooglidcorrectie

Bovenooglidcorrectie

Een bovenooglidcorrectie is een operatieve correctie van het bovenste ooglid. De bovenste oogleden kunnen in de loop van de tijd gaan hangen en klachten veroorzaken zoals vermoeidheid, druk op de ogen of zelfs gezichtsveldverlies. Deze klachten kunnen in principe in alle leeftijdscategorieën ontstaan en zijn niet enkel voorbehouden aan ouderen. Ook zal er naar de wenkbrauwen gekeken worden. Lage wenkbrauwen kunnen ook druk en overtollige huid op het ooglid veroorzaken.

Een consult voor een bovenooglidcorrectie en/of wenkbrauwlift

Tijdens het eerste consult komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft: welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, de mogelijke risico’s en de nazorg. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de behandeling en de periode erna.

De plastisch chirurg zal vragen naar uw gezondheid, uw medische achtergrond en welke medicijnen u gebruikt. Ook zal hij vragen wat uw wensen en verwachtingen zijn. Hij kan dan aangeven of de ingreep aan die verwachtingen kan voldoen. En ook of een combinatie met een andere behandelmethode een optie kan zijn (bijvoorbeeld een wenkbrauwlift).

Voor de behandeling worden er foto’s gemaakt voor in uw medisch dossier, deze worden niet ingestuurd naar uw zorgverzekeraar.

De behandeling wordt op de poliklinische behandelkamer onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. De verdoving voelt alsof er water in uw oog loopt en is dus niet pijnlijk. Van de ingreep zelf voelt u niets.

Behandeling bovenooglidcorrectie

De chirurg tekent op het ooglid nauwkeurig aan hoeveel huid er verwijderd moet worden. Vervolgens wordt een verdovende vloeistof met adrenaline ingespoten. De adrenaline zorgt ervoor dat het bloeden wordt beperkt. Dan snijdt de chirurg het reepje huid weg en indien nodig een stukje van de oogkringspier. Ook een teveel aan vet wordt verwijderd. Na de ingreep worden de haarvaatjes dichtgebrand en de incisie gehecht.

Regelmatig wordt aan een bovenooglidcorrectie ook een wenkbrauwlift toegevoegd. Via hetzelfde sneetje kan de plastisch chirurg onder de wenkbrauw komen. De wenkbrauw wordt dan onderhuids vast gezet met 2 hechtingen op het botvlies.

Na de ingreep worden de oogleden gekoeld om zwelling tegen te gaan.

Na de behandeling  moet u rekening houden met de volgende zaken:

• U mag na een bovenooglidcorrectie geen voertuig besturen, dus neem iemand mee die u thuisbrengt.
  • Het is verstandig om uw hoofd de eerste nacht hoger te leggen op een kussen.
  • U krijgt het advies om na de ingreep de oogleden de dag van de ingreep elk uur 10 minuten te koelen, zo worden zwellingen en bloeduitstortingen aanzienlijk minder.

Uw ogen zullen gezwollen zijn met rondom bloeduitstortingen. Deze trekken over het algemeen binnen een week weg. De hechtingen worden na een week door de assistente verwijderd. De meeste mensen gaan na deze periode weer aan het werk.

De napijn van een bovenooglidcorrectie is voor elke cliënt anders. Meestal volstaat paracetamol om de pijn te verlichten. De herstelperiode verloopt verder pijnloos. Net als bij iedere andere chirurgische ingreep heeft het behandelde gebied tijd nodig om te herstellen.

Wordt er ook een wenkbrauwlift gedaan, dan is het herstel zwaarder en langer. U kunt behoorlijk last hebben van de hechtingen. Soms is extra pijnstilling nodig. Ook kan het langer duren voordat u uw werk kunt hervatten. De pijn neemt snel af, maar kan soms meerdere maanden aanwezig blijven als u op de plek drukt. Ook ziet u soms deukjes waar de hechtingen zitten. Beide wenkbrauwen worden verhoogd, maar meestal zijn ze niet precies gelijk.

U kunt er vanuit gaan dat u ongeveer een week niet representatief bent. De meeste mensen dragen een zonnebril wanneer ze naar buiten gaan. De roodheid trekt meestal na een aantal weken weg. Alleen bij een dunne huid blijft die langer zichtbaar, soms tot zes maanden.

Goed om te weten

Net als bij de meeste chirurgische ingrepen bestaat het risico van een allergische reactie op de verdovingsvloeistoffen, desinfecteermiddelen of pleisters. Ook kan, ondanks het feit dat er steriel gewerkt wordt, een infectie ontstaan. De kans hierop is echter klein, namelijk 1%.

De oogleden worden nooit exact gelijk, maar de plastisch chirurg zal dit wel proberen te bereiken. Door de veroudering van de oogleden zullen deze op den duur weer zakken. Ook kunnen de wenkbrauwen zakken en overtollig huid veroorzaken.

Soms is er sprake van een gestoorde wondgenezing of een nabloeding. Dit hoeft geen negatieve gevolgen te hebben voor het resultaat. De kans dat het oog beschadigd wordt, is bij een bovenooglidcorrectie uiterst gering. Een specifieke complicatie bij een bovenooglidcorrectie is dat de huid na de behandeling strakker trekt dan gewenst. Dit is meestal via een kleine correctie te verhelpen. Bij een bovenooglidcorrectie komt het zelden voor dat er een complicatie ontstaat waar u blijvend last van heeft. Het is een veilige operatie met een grote kans op succes.

Resultaat

Een bovenooglidcorrectie zorgt vaak voor een groot verschil. Dankzij een ingreep die meestal een half uur duurt, ziet u er jaren jonger uit. Het resultaat is na het wegtrekken van de zwelling en bloeduitstortingen al goed te beoordelen. Toch duurt het nog een paar maanden voordat het definitieve resultaat zichtbaar is. Tijdens de eindcontrole worden er wederom foto’s gemaakt die aan uw medisch dossier worden toegevoegd.

Hier kunt u voor- en nafoto’s bekijken

Vergoeding

Een bovenooglidcorrectie kan soms vergoed worden door uw zorgverzekeraar (in het algemeen wordt gehanteerd dat de pupil voor 50% bedekt moet zijn. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn op een foto vastgelegd in het dossier). Raadpleeg uw zorgverzekering of dit van toepassing is. In dit geval heeft u wel een verwijzing van uw huisarts nodig.

Omdat er onduidelijkheid bestaat over de behandelingen die al dan niet moeten worden aangevraagd bij uw zorgverzekeraar, leggen wij u hier uit hoe een en ander geregeld is.
U bent door uw huisarts verwezen in verband met uw vraag/klacht. Het kan zijn dat de behandeling van uw klacht niet onder de standaardvergoedingen in het basispakket valt. Dit betekent dat wij uw behandeling eerst moeten aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Als de zorgverzekeraar de aanvraag goedkeurt dan wordt de behandeling dus vergoed, minus uw eigen risico.*
Als de zorgverzekeraar de aanvraag niet goedkeurt dan valt het consult, dat u bij de plastisch chirurg heeft gehad, onder uw eigen risico.
Bent u niet verwezen door uw huisarts, dan ontvangt u achteraf een factuur van €50,- voor het consult. Indien u na het consult doorgaat met de behandeling, dan wordt dit consult verrekend met de offerte en hoeft u niet eerst de €50,- te betalen.
Bij een afwijzing kunt u bij uw zorgverzekeraar tegen hun besluit in beroep gaan. Als uw zorgverzekeraar ook dan besluit de behandeling niet te vergoeden, dan kan de ingreep worden verricht in de Bernekliniek. U moet dan zelf de rekening betalen. U kunt natuurlijk ook besluiten om helemaal geen beroep te doen op uw huisarts en zorgverzekeraar. U kiest er dan gewoon meteen voor om de behandeling zelf te betalen.

Voor de operatie

Voor de operatie geen make-up of crèmes gebruiken. U hoeft niet nuchter te zijn.

Beeldverslag